Konuyu Değerlendir
  • 0 Oy - 0 Ortalama
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

MOTORSİKLET KAZALARI
#1

Daha önce okumayanların, şiddetle okumasını tavsiye ederim.

Motosiklet Kaza Raporu

Sevgili arkadaslar bugüne kadar degisik sekillerde bu konu hep dile getirildi yazildi söylendi ama bence bu kadar genis kapsamli ve kendimize ders çikarabilecegimiz ölçüde kaza raporu forumlara tasinmadi,üstelik yaz aylari içerisinde hep yollarda oldugumuzu düsünürsek tekrar gündeme getirme ihtiyaci hissettim.
“Motosiklet Kaza Neden Faktörleri ve Karsi Tedbirlerin Belirlenmesi”
Murat ILHAN dostumuzun çevirisini yapip göndermis oldugu Amerika’da “National Technical Information Service” tarafindan hazirlanmis olan bu rapor motosiklet kazalarinin meydana gelis sebepleri, bunlar ile ilgili istatistikleri içermektedir. Burada kaza ve bunlara ait verinin incelenmesi ile motosiklet kazalari ve yaralanmalarinin olusumu ve özellikleriyle ilgili bazi gözlemler sunulmaktadir. Bu bulgular asagida özetlenmistir.
Bu rapor her nekadar Amerika'da hazirlanmis olsada içerigi bakimindan tüm ülkelerde ayni sorunlar basgöstermektedir.

Bulgularin Özeti

motosiklet kazalarinin 3/4‘ü baska bir araçla çarpisma seklinde olmustur (özellikle binek otolarla).
motosiklet kazalarinin yaklasik 1/4’ü motosikletin yolda devrilmesi yada çevredeki sabit bir nesneye çarpmasi seklinde olmustur.
• Araç arizasi nedeniyle meydana gelen kaza orani %3’den daha az olup; tek basina yapilan motosiklet kazalarinin büyük çogunlugunun nedeni tekerlegin patlamasidir.
• Tek basina yapılan
motosiklet kazalarinda, yagisli hava kazalarin yaklasik 2/3’ünde sürücü hatasina (kayma, frenleme nedeniyle düsme yada viraji alamama) sebep olmaktadir.
• Yoldan kaynakli kazalarin orani %2, hayvanlarin karistigi kazalarin orani ise %1’dir.
• Çok sayida aracin karistigi kazalarda diger araçlarin sürücülerinin motosiklet sürücülerini sikistirmasi ve bu nedenle kazaya sebep olmalarinin orani bu grup kazalarin 2/3’üdür.
• Baska bir aracin karistigi kazalarin olusmasinda en önemli sebeplerden bir tanesi araç sürücüsünün, motosikleti ya çarpismadan önce hiç görmemesi yada gördügünde kazayi önlemek için çok geç olmasidir.
• Araç sürücülerinin motosiklet sürücülerine yönelik saldirganca davranislari, kazalarda çok düsük bir orani olusturuyor. Çogunlukla, araç sürücüsü çarpismadan önce motosikleti görmüyor ve motosiklet düz giderken araç sürücüsü motosikletin önüne manevra yapmaktadir.
• Kavsaklar, araç sürücülerinin motosikleti sikistirdiklari yada trafik kurallarina uymadiklari için motosiklet kazalarinin en çok oldugu yerlerdir.
• Hava sartlari kazalarin %98’inde bir faktör olmamaktadir.
• Pek çok motosiklet kazasi eglence, alisveris, arkadas ziyareti vb. nedenlerle yapilan kisa sürüslerde ve gidilen yere yakin mahallerde meydana gelmektedir.
• Çok sayida aracin karistigi kazalarda motosiklet yada kazaya karisan diger araç(lar), baska bir aracin görüsü engellemesi nedeniyle olmaktadir.
• Çok sayida aracin karistigi kazalarda motosikletin görünür olmasi kritik bir faktördür ve farin (gündüz dahil) açik olmasi, yada görünürlügü arttiran montlarin (sari, portakal rengi, parlak kirmizi renkli) giyilmesi kazalari belirgin ölçüde azaltmaktadir.
motosiklet kazalarinin yaklasik %62’sinden sonra yakit sizintisi meydana gelmektedir. Bu ayni zamanda yangin tehlikesi de yaratmaktadir.
• Çarpisma öncesi ortalama hiz yaklasik 50 km/saat, çarpisma sirasindaki ortalama hiz 35km/saat, binde bir olarak çarpisma hizi ise 110km/saattir
• Kaza tehlikesi yaratan sebeplerin3/4’ünden fazlasi, motosiklet sürücüsünün dogrudan karsiya bakarken basinin 45’er derece sag ve sol tarafinda kalan alan içinde yer almaktadir. motosiklet ve sürücüsünün karsidan bakildiginda görülen yüzeylerin (cepheden görünüsün) görünürlügü çok önemli bir faktördür.
• Motor arizalarindan meydan gelen kazalarin orani çok düsük olup, bu arizalarin çogunlugu zamaninda ve dogru bakimla giderilebilecek arizalardir.
• Kazalara karisan motosiklet sürücülerinin yaslari 16 ila 24 arasinda oldukça yüksek iken, 30 ila 50 arasinda tam tersine oldukça azdir. motosiklet kazasi yapan sürücülerin % 96’sini erkek sürücüler olustururken, kazaya karisan kadin motosiklet sürücülerinin sayisi da oldukça fazladir.
• Zanaatkar, isçi ve ögrenciler göreceli olarak daha fazla kaza yapmaktadirlar. Ögrenci ve issizlerin kaza orani oldukça yüksektir.
• Kazaya karisan motosiklet sürücülerinin çogu egitimsiz kisilerden olusmaktadir. Bunlarin %92’si motosiklet sürmeyi kendi kendilerine, aileden yada arkadaslarindan ögrenmisler. sürüs egitiminin alinmasi hem kaza sayisini hem de kazada yaralanma durumunu azaltmakta.
motosiklet sürücülerinin karistigi kazalarin yarisindan çogunda, sürücünün 3 yildan daha fazla sürüs tecrübesi oldugu halde, kaza yaptigi motosiklette 5 aydan daha az bir süre tecrübesi oldugu tespit edilmistir. Dirty bike (Arazi motosikleti) tecrübesi olan sürücülerin karistigi kaza orani dikkate alinmayacak kadar azdir
• Sürücü için Sürüs becerisine iliskin dikkatin kaybolmasi, motosiklet kazalarinin tümünün ortak nedenidir.
• Hemen hemen ölümlü kazalarin yarisinda alkolün etkisi görülmüstür. motosiklet sürücülerinde çarpismadan kaçabilme konusunda ciddi problemler oldugu gözlenmistir. Ön ve arka frenlerin dogru kullanilmasi kazalarin oranini düsüren bir faktördür. Ani manevra (kivirmaca) ve ani dönüs yetenegi pek çok motosiklet kazasinda, sürücünün kendisini kazadan kurtarabilecegi hareketi yapmak için 2 saniyeden az bir süresi bulunmaktadir.
• Sepetli motosikletlerin karistiklari kaza orani çok düsük.
• Motosikletle çarpisan araç sürücülerini, diger kazalara karisan araç sürücülerinden ayiran çok farkli özellikler olmamakla beraber, çogunlukla yaslari 20-29 arasindadir. Yasi 69’dan büyük çok az sürücü vardir. Ayrica bu sürücüler çogunlukla motosiklete alisik degillerdir.
• Büyük degisim –modifikasyon-yapilmis motosikletlerin kaza orani çok düsük ancak, karistiklari kazalarda ciddi yaralanmalara sebep olmaktadirlar.
• Eldeki bilgilerden motosikletin renginin kazaya karismada bir faktör olup olmadigi tespit edilememekle beraber bir önemi oldugu düsünülmemektedir. motosiklet grenajlari yada rüzgar cami gibi aksesuarlarin kazalara etkis0000000i ihmal edilebilecek kadar küçüktür.
• Kazalara karisan sürücülerin çogunun araç ruhsati ve sürücü belgesi yoktur yada geri alinmistir.
• Yarim modifiye edilen chooper motorlar ve kurye motorlarinin karistigi kaza sayisi çok fazladir.
• Somatik bölgelerdeki yaralanmalarin yarisi ayak bilegi, alt bacak, diz ve üst bacak bölgelerinde olmaktadir.
• Koruma demirleri yaralanmalari önlemede etkili bir önlem degildir. Ayak bileginin yaralanma sayisindaki azalma, alt bacak, diz ve üst bacak yaralanmalarinin sayisinin artmasiyla dengelenmektedir.
• Kalin bot, mont ve eldiven giymek, basit kazalarda derinin siyrilmasini yada parçalanmasini önlemede etkili olmakla beraber ciddi yaralanmalarda nadiren etkili olur.
• Karin bölgesinden yaralanmali kazalarin % 13’ünden fazlasi çok sayida aracin karistigi kazalar grubunda olup, bu sirada motosikletin hizi ortalamanin üstündedir ve karsidan çarpisma seklindedir.
• Yaralanmalarin ciddiyeti hiz, alkol kullanim orani ve motosikletin gücüne paralel olarak artmaktadir.
• Kaza yapan motosiklet sürücülerinin % 73’ünde gözlük (göz korumasi) bulunmamaktadir ve rüzgarin korumasiz göz üzerindeki etkili çok tehlikeli sonuçlar dogurabilmektedir. motosiklet sürücülerinin yaklasik % 50’si trafikte kask takmaktadirlar. Ancak bunlarinda sadece % 40’i kaza esnasinda kask takmislardir.
•Kask kullanma orani, yetersiz egitim seviyesine sahip, düsük ögrenim düzeyi olan kisiler ile genç motosikletçilerde sicak günlerde yada kisa mesafeli sürüslerde çok az olmaktadir.
• Ölümlü kazalarda kurbanlar çogunlukla gögüs ve bas bölgelerinden yara almislardir.
• Kask giymek tek basina kafa yaralanmalarinin önlenmesinde ve derecesinin azaltilmasinda kritik bir faktördür. FMVSS 218 standardina sahip kasklar yaralanmalara karsi önemli bir tedbirdir.
• Kask giymekten dolayi, kazaya sebep olabilecek bir trafik ikaz sesi duyulmamasi, görüsün kisitlanmasi, dikkatin dagilmasi vb nedene rastlanmamistir.
• Kasklarda FMVSS 218 standarti trafik kazalarinda yüksek koruma saglayan standartlari belirlemistir ve sadece kafanin arkasini kapatacak yada tam kapali kasklarin yüz kisminda darbe önleyici modifikasyonlara izin vermistir.
• Kask takan sürücü ve yolcular, her çesit yaralanma ve tüm yaralanma seviyelerinde en az bas ve boyun yaralanma oranina sahiptir.
• Tam kapali kask korumayi arttiriyor ve özelikle yüz bölgesindeki yaralanmalari azaltiyor.
• kask giymekle, boyun yaralanmalarindan kurtulabilecegine dair garanti olmamakla birlikte,kask giyenler, giymeyenlere göre daha az boyun bölgesinden yaralanmaktadirlar. kask giyenlerde basit boyun yaralanmalari olmakla beraber, kask ölümcül yada kritik boyun yaralanmalari çogu zaman önlemektedir. motosiklet sürücülerinin yaklasik % 60’i kaza aninda kask giymemektedir. Bunlarin % 26’si rahat olmamasi nedeniyle hiç kask kullanmadiklarini, % 53’ü bir kazaya karisacaklarini ummadiklarini söylemektedirler. motosiklet profili ortaya koyabilecek dogru bilgi sadece çesitli trafik sitelerinden alinabilmektedir. Bununla beraber ruhsat ve ehliyet bilgilerinin çogu gerçek kullanim ile ilgili degildir.
• Kazaya karisan sürücülerinin %10’un azinda saglik sigortasi yada kasko güvencesi bulunmaktadir.

Enduroclub.com sitesinden alıntıdır.
Ara
Cevapla
#2

Paylaşım için teşekkürler ,

Benimde eklemek istediğim birkaç husus var ,

Motosiklet kazalarının en büyük birinci faktörü özgüvendir.
İkinci faktörü ise dikkatsizlik ve trafiği analiz edememe. ( göz kayması ve dikkat dağınıklığı)
Üçünçü faktör ise o anki sürücü psikolojisi (iş stresi- hanım dırdırı-maddi sıkıntı-ailevi meseleler - kız arkadaş vs... )
Dördüncü ve en son faktör diğer araç sürücülerinin dikkatsizliği ve hataları.

Allah kimseye kaza bela vermesin ,

Biraz gülelim :]

http://www.youtube.com/watch?v=H4L21y1sNSk
Ara
Cevapla
#3

Güzel bir yazı emeğine sağlık...

Yapmayıp pişman olanlardansa yapıp pişman olanlardanım galiba..
Ara
Cevapla
#4

hepimiz dirty bike takılalım..

: ))

husqvarna_logo_2.jpg
Ara
Cevapla
#5

(01-08-2013, 05:45 PM)Tembel Reis Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  • Pek çok motosiklet kazasi eglence, alisveris, arkadas ziyareti vb. nedenlerle yapilan kisa sürüslerde ve gidilen yere yakin mahallerde meydana gelmektedir.

Mücahit, paylaşım için teşekkürler.
Yazıdaki maddelerin tamamı yerinde ve doğru tespitler.
Ama yukarıdaki, kesinlikle en önemli kaza istatisliklerinden biridir.

Uzun yola hazırlanıyoruz ama kısa yolda ne var ki diyoruz.
AMMAN Dikkat.
Ara
Cevapla
#6

(01-09-2013, 09:33 AM)SEYFO Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  hepimiz dirty bike takılalım..

: ))

en fazla ağaca çarparız :P
Ara
Cevapla
#7

(01-09-2013, 09:52 AM)MuratS Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  
(01-09-2013, 09:33 AM)SEYFO Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  hepimiz dirty bike takılalım..

: ))

en fazla ağaca çarparız :P

istatistiği çok düşükmüş abi... kroscular kaza yapmıyomuş... : )))

aslında ben kullandığım hiçbi makinayı yıkamadığım için hepsi dirty bike sınıfana giriyor.. : ))

husqvarna_logo_2.jpg
Ara
Cevapla
#8

(01-09-2013, 10:09 AM)SEYFO Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  
(01-09-2013, 09:52 AM)MuratS Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  
(01-09-2013, 09:33 AM)SEYFO Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  hepimiz dirty bike takılalım..

: ))

en fazla ağaca çarparız :P

istatistiği çok düşükmüş abi... kroscular kaza yapmıyomuş... : )))

aslında ben kullandığım hiçbi makinayı yıkamadığım için hepsi dirty bike sınıfana giriyor.. : ))

olm kros pistinde ağacın ne işi var :] ben enduro yapıyorum :tamam:
Ara
Cevapla
#9

erdem sen %1 lik kısımsın
Ara
Cevapla
#10

Güzel paylaşım teşekkürler. 100 de 1 e girmişim evet. onun haricinde de girdiklerim var ama nların yüzdesi çok en azından : )

Allah kaza göstermesin.
Ara
Cevapla


Benzer Konular...
Konu: / Yazar Cevaplar: Gösterim: Son Mesaj
Son Mesaj Yazar: iliklik
04-17-2015, 10:32 AM
Son Mesaj Yazar: ŞENER
11-08-2013, 08:45 AM
Son Mesaj Yazar: Heroine
08-14-2013, 03:28 PM
Son Mesaj Yazar: Spike
02-07-2013, 01:56 PM
Son Mesaj Yazar: Cihan
01-21-2013, 09:47 AM

Hızlı Menü:


Bu konuyu görüntüleyen kullanıcı(lar): 1 Ziyaretçi