Konuyu Değerlendir
  • 1 Oy - 2 Ortalama
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Kafa Salınması (TANK SLAPPER)
#1

MOTOSİKLET KAFA SALINMASI

Kafa salınması çok ürkütücü bir deneyimdir. Bu olay bilhassa sert yay ayarlı spor motorlarda görülür. Ön tekere arka arkaya sert vuruşlar yapan kasisli yollarda gazlarsanız bu darbeler ön çatalların çöküğü yerde sarması ve iniş çıkış hareketlerini kesmesiyle oluşur. Geri sekme sönülmesi ayarlarının fazla ayarlanmış olması durumu tetikleyen sebeplerdir. Ön teker havada kalır, yerle temas kaybolur(airborne). Tekerlek bir tarafa savrulur, sonra ikinci sekme gelir ve diğer tarafa savrulur. Yere her vuruşta diğer tarafa savrulur. Eğer gidon amortisörü bu durumu dengeleyemezse salınım artar, kuvvet kazanarak bir taraftan diğerine hareketi hızlanır. Bu hareketin sertliği elcikleri elinizden alabilecek ve ayaklarınızı pedallardan atacak oranlara ulaşabilir. Gerisini siz düşünün.

Gidon amortisörü kullanmanız önerilir. Birçok spor motorlar bu amortisörle imal edilir. Yoksa siz taktırın. Ancak bunu takmanız her şeyin hallolduğu anlamına gelmez. Şayet gidonu normal dönebilecek oranda dengeli tutmak için taktığınız gidon amortisörünün varsa ayarını ayarlamak mecburiyetinde kalıyorsanız motorunuzun şasesinde bir problem var demektir. Çok sıkı ayarlanmış gidon amortisörü bilhassa yavaş dönüşlerde hat tutmayacaktır ve yüksek süratli dönüşlerde salınmaya girecektir. Bu durumda ayarını biraz gevşetip etkisine bakınız.

Vücut duruşunuzun kafa salınmasının başlaması üzerinde etkisi vardır. Yüksek süratlerde dik vücut duruşunu muhafaza etmek ağırlığı arka tekere aktararak önün hafiflemesine, bilhassa gaz verildiği anlarda, sebep olur. Ayrıca dik vücut duruşu elcikleri daha sıkı tutmanız demektir ki buda elciklere daha fazla ivme vermek demektir. Tabi buda ön tekerin yerden sağa sola sekmesini artırıcı yönde besleyecektir. Ön, tekerden gelen darbeleri dengelemeye çalışırken sizin elciklere baskı yapmanız motor geometrisinin durumu düzeltmeye çalışma hareketini olumsuz etkileyecektir. Salınmanın önlenmesi, başlamaması için en iyi davranış gaz verdiğinizde elcikleri hafif bırakın, üzerlerine baskı yapmayın. Ağırlığınız pedallarda olsun. Tankı dizlerinizle sıkıca tutun, ağırlığınız olabildiğince önde olsun. Pedallara ağırlığınızı vermek sizi öne alacaktır. Tankı dizlerinizle tutmakta motorun dengede kalmasını sağlayacaktır.

Kafa salınması başladığı zaman elciklere yük bindirmeyin, bastırmayın yada salınmayı durdurmak için herhangi bir şekilde gidona baskı uygulamayın. Bu salınmayı daha da artırır. Yapacağınız şey elcikleri gevşek tutarak motorun bu salınmayı dengelemesine izin vermektir. Siz gidon amortisörünün görevini yapmaya kalkarsanız durum daha da kötüleşecektir.

Kaynak:http://www.motordelisi.com/forum/surus-teknikleri/46351-kafa-salinmasitank-slapper.html
Kaynak: http://alfamotosiklet.blogspot.com/
Ara
Cevapla
#2

Erdem güzel bir konu ve önemli. Yeni motorumla yüksek süratlere çıkmaya başlayınca bende değişik deneyimler ediniyorum. Yazdığın şeyi iki defa yaşadım. Birisi seninle beraber sürerken ki sen arkadan izledin sanırım. Ben yan rüzgar falan sandım fakat tam gazladığım anda yaşadım ve ön tekerin yola tam tutunmadığını farkettim. Aracın sağından geçiyordum ve yolun en sağında sanırım asvalt kalitesi kötüydü. O gün ön yaylarıda biliyorsun sertleştirmiştik. Birde aracı çabuk geçip önüne geçmek için sol kontra bastım iyice olayı alevlendirdim belki.

Bir kerede Bostancı sahil yolunda gazladım ve yoldaki çok önemsiz gibi görünen minik kasisler önce küçük titremeler sonra ön tekerin havalanmasını sağladı. Uzmanlar gidona yüklenmeyip kendi kendine yolunu bulmasını sağlık veriyorlar. Hatta eğer gidonu durdurmak için çok sıkı tutarsak o salınım tüm vücudu titretmeye başlıyor ve hepten dengen bozuluyor.
Ara
Cevapla
#3

yahu bırakın bu işleri havalar düzelsin size salınım dersi vericem pistte, sertleştiricem sizi. :]:]

saol erdem bende neden 260 ta bu salınımları yşıyorum diyordum hahaha :P:]
Ara
Cevapla
#4

(04-18-2013, 11:11 AM)Cihan Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  Erdem güzel bir konu ve önemli. Yeni motorumla yüksek süratlere çıkmaya başlayınca bende değişik deneyimler ediniyorum. Yazdığın şeyi iki defa yaşadım. Birisi seninle beraber sürerken ki sen arkadan izledin sanırım. Ben yan rüzgar falan sandım fakat tam gazladığım anda yaşadım ve ön tekerin yola tam tutunmadığını farkettim. Aracın sağından geçiyordum ve yolun en sağında sanırım asvalt kalitesi kötüydü. O gün ön yaylarıda biliyorsun sertleştirmiştik. Birde aracı çabuk geçip önüne geçmek için sol kontra bastım iyice olayı alevlendirdim belki.

Bir kerede Bostancı sahil yolunda gazladım ve yoldaki çok önemsiz gibi görünen minik kasisler önce küçük titremeler sonra ön tekerin havalanmasını sağladı. Uzmanlar gidona yüklenmeyip kendi kendine yolunu bulmasını sağlık veriyorlar. Hatta eğer gidonu durdurmak için çok sıkı tutarsak o salınım tüm vücudu titretmeye başlıyor ve hepten dengen bozuluyor.

Bende 2 defa yaşadım. Biri acayıp sarsıntılıydı ve sonucunu anlatmıyorum.

Diğeride Şile yolundaki bozuk asfalt zemine dalmak sebebiyle.
Özellikle süspansiyon sertse ve zemin kaygan ve satıh bozuksa bu olabiliyor.

Kaygan zeminde , arkanın kaymasıyla ve ani gaz kesilmesi sebebiyle motor on lastiğe binen itici güç motorun ön amortisore ve gidonuna acayip bir yük bindiriyor. (Gidonun havalanmasının tam tersi bir durum) Motorun o anki hızı ön gidona yığılmasıyla gidon titremeye başlıyor ve ne yazık ki bazen o titreme oyle bir hal alıyor ki tutabilmen ve hakim olabilmen imkansız. Benim ilk deneyimim böyle olmuştu. Sonraki Allah'tan o derece büyük olmadı ve büyümeden titreşim azalarak bitti.

Süspansiyon ayarımız varsa bu ayarları yolun durumuna göre güncelleyelim.

Yoksa da her halükarda yapmamız gerekeni yani; yolu iyi izleyip olası durumları öngörelim.

(04-18-2013, 11:16 AM)onur Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  yahu bırakın bu işleri havalar düzelsin size salınım dersi vericem pistte, sertleştiricem sizi. :]:]

saol erdem bende neden 260 ta bu salınımları yşıyorum diyordum hahaha :P:]

Onur rüya görmekte güzeldir. :]
Ara
Cevapla
#5

Bu durum Çınarcık dönüşü başıma geldi.

Çok korkutucu , en kötüsü ani gerçekleşen bir olay. Sürücü bir anda şok olur ve kilitlenir : ) (benim gibi) .
Bu olayda en büyük hata motoru dizginlemeye çalışmak ve sabit tutmaktır , bunu yaparken motor sizi üstünden fırlatabilir. Halbuki yapılması gereken şey ver çoşkuyuuu.... gaz açıp gidonu serbest bırakmaktır.

Allah kaza bela vermesin , güvenli sürüşler.

http://www.youtube.com/watch?v=v5rhlw_f_FI
http://www.youtube.com/watch?v=LZ1srcQMa_0
Ara
Cevapla
#6

Tırstım...allahtan 1000 lik değil makina..

Yapmayıp pişman olanlardansa yapıp pişman olanlardanım galiba..
Ara
Cevapla
#7

(04-18-2013, 12:09 PM)emomen Adlı Kullanıcıdan Alıntı:  Bu durum Çınarcık dönüşü başıma geldi.

Çok korkutucu , en kötüsü ani gerçekleşen bir olay. Sürücü bir anda şok olur ve kilitlenir : ) (benim gibi) .
Bu olayda en büyük hata motoru dizginlemeye çalışmak ve sabit tutmaktır , bunu yaparken motor sizi üstünden fırlatabilir. Halbuki yapılması gereken şey ver çoşkuyuuu.... gaz açıp gidonu serbest bırakmaktır.

Allah kaza bela vermesin , güvenli sürüşler.

http://www.youtube.com/watch?v=v5rhlw_f_FI
http://www.youtube.com/watch?v=LZ1srcQMa_0

Emo videolar olayı çok iyi anlatmış aynen bu oluyor. :utan:
Ara
Cevapla
#8

Anaaammmm:O 1000 RR ı izledikten sonra tırstım, bu konuda zaten tecrubem yok ama başıma gelse ne yapacağımı biliyorum en azından, fakat hiç salınım yapmadı 5 motorda amanda olmasın :O
Ara
Cevapla
#9

Harun geldikten sonra sen pek bişey yapacak durumda ve zamana sahip olamıyosun zaten : ) ama denildiği gibi gidona yüklenmemek ve gaz açmanın ön taraftaki baskıyı azattığı ve bu titreşimi kaybettiği konusunda genel bilgiler var.

Bunları yaşarken toton içe kıvrım yapmış olacağından o duruma düşmeden önlem almak en güzeli.
Ara
Cevapla
#10

O zaman kademeli olarak gaz açmakta yarar var:tamam:
Ara
Cevapla


Hızlı Menü:


Bu konuyu görüntüleyen kullanıcı(lar): 1 Ziyaretçi